Elin Atterstig

Foto & Webb

2012-05-20

Min fotoutrustning


Bild tagen med kompaktkamera 2009 när jag beställt hem Canon eos 1000d bland annat. Hos Cyberphoto får man alltid godis i beställningen (älskar't!!) därav den där Bountyn i bild.

Frågor om vilken utrustning jag har dyker upp lite då och då och nu tänkte jag att jag kunde dra det i ett inlägg för fler kanske är intresserade! :)

Det har länge varit diskussioner om det här med hur stor betydelse kameran egentligen har och om det är så stor skillnad på kameramodellerna/märkena egentligen. Jag håller med om det som redan sagts från många andra att det är fotografen som tar bilden. Inte kameran. Många stora fotobloggare har redan skrivit så bra om detta, det senaste jag sett är ett inlägg från Emelie Ohlsson och jag behöver inte dra ut på det mer för det finns redan så mycket bra exempel och texter i ämnet. Men jag vill bara påpeka det att kameran är bara ett verktyg. Visst är det så att man märker ofta skillnad när man går från en kamera till en annan (tex uppgradering till system) Men det krävs väldigt mycket kunskaper från den som tar bilden för att få det resultat man önskar. Kameran vet till exempel inget om hur du ska komponera en bild, vad du vill ha för skärpedjup, var ljuset är bäst och den vet nog framförallt inte så mycket om känslor (även om jag vet att min kamera älskar mig och jag honom tillbaka ;)) Du kan få superbra bilder med en mobilkamera, samtidigt som du kan ta bilder med en systemkamera som ser ut att komma från just en mobil. Och alla som någon gång hållt en kamera vet att det finns tusen olika sätt att ta en bild.

Med det sagt vill jag också tillägga att jag själv är väl ett exempel på ovanstående. Jag har inte den dyraste utrustningen. Faktum är att mitt kamerahus är den allra billigaste och enklaste modellen i Canons eos-serie. Jag köpte det för att jag kände precis som det jag skrivit ovan. Att det är jag som tar bilden och att jag inte behövde den dyraste utrustningen på en gång för att utvecklas och lära mig mer och för att prova på och se om det verkligen var det här jag skulle satsa på. Jag visste att kitobjektivet som följer med inte skulle ge mig någonting så jag skippade det, köpte endast kamerahuset och köpte till ett objektiv som jag vet kan användas till mycket och som jag inte kommer tröttna på i första taget. Jag ville kunna fota i vidvinkel (något jag älskar), fota konserter och ville också ha möjlighet att fota porträtt så därför föll mitt val på Tamron 17-50.

Jag måste säga att jag är supernöjd med de val jag gjorde. Det blev ett väldigt bra startpaket. Visst hade jag en hel del kunskaper redan men jag visste att jag kunde utvecklas otroligt mycket med det paketet. Och det tycker jag att jag har gjort. Ända in i det sista (men kanske nästan väntat för länge med nästa steg) Det är nämligen lite roligt att jag skriver det här idag för jag har precis gjort en uppgradering i min kameraväska. Men listan som följer nedan är alltså så den nuvarande ser ut och i alla mina bilder på bloggen har jag använt följande:

Kamerahus
Canon EOS 1000d (Modellen har ersatts av 1100d, men jag tror 1000d fortfarande säljs)

Objektiv
Tamron 17-50/2.8
Canon 50/1.8 II

Stativ
Cullmann Nanomax 250, fyradelat, aluminium

Fjärrutlösare
Canon RS-60 E3

Filter
UV-filter
Close-Up+4

Reflexskärm
Guld och Silver 80cm

Minneskort
4 GB, 4 GB, 16 GB

Kameraväskor
LowePro Altus TLZ 20
Dörr Business Svart (den är så snygg att jag måste länka: Dörr Business Svart)

Bildbehandlingsprogram
Camera Raw 5.7
Adobe Photoshop CS4



Snart kommer jag få skriva ett nytt inlägg och lägga till det nya jag köpt, men jag hoppas det här kan intressera och kanske hjälpa någon som går i tankarna att köpa en kamera, objektiv, stativ eller vad som helst. Vad det än ska användas till. Och glöm inte att tänka precis så: Vad är det JAG behöver? Vad ska/vill jag använda min utrustning till? Och sluta jämföra med andra! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här

Om

Min profilbild

Elin

Om

Jag heter Elin, är 25 år.

Egenföretagare som fotograf/webbdesigner.
--> www.elinatterstig.se

Kontakta mig på [email protected]

© Elin Atterstig

Kategorier

Foto

Webb

Arkiv

Följ mig


bloglovin